Praktický návod pro výběr a nastavení havarijního pojištění se hodí každému, kdo pojišťuje auto vůbec poprvé, nebo nedávno zjistil, že jeho dosavadní postupy nebyly zcela správné – měl pojistku zbytečně předraženou. Jak to udělat, abyste na havarijku zaplatili co nejméně, ale přitom byli plně krytí? Zde jsou naše tipy.
1. Co kryje havarijní pojištění
V rychlosti připomeňme, co je podstatou havarijního pojištění. Kryje pojištěné auto a jeho majitele, provozovatele, osádku, plus věci ve voze. U nehod a škod z nehod vzešlých přitom vůbec nezáleží na viníkovi – havarijní pojištění se vždy vztahuje na pojištěné vozy, osoby a věci uvedené ve smlouvě.
Vedle škod z provozu vozidel se dají pojistit i škody vzniklé v době, kdy auto vůbec nejelo – živelní pohromy, vandalismus, krádeže, poškození zvěří apod. Každé „havarijko“ funguje na principu spoluúčasti.
2. Využijte kalkulačku havarijního pojištění
Nikdy se při hledání vhodného havarijního pojištění nespoléhejte na pobočku jedné pojišťovny nebo pojišťovacího zprostředkovatele, který pracuje pod jedinou pojišťovnou. Tím se totiž okrádáte o ostatní možnosti, jichž na trhu rozhodně není málo. Ale jak se dostat ke všem nabídkám pojištění najednou?
Abyste nemuseli běhat mezi pojišťovnami nebo jejich webovými stránkami, jsou na webu dostupné kalkulačky havarijního pojištění. V nich jen zadáte základní údaje vozu a vaše data, coby majitele. V dalších krocích vyberete požadované parametry pojištění. Následně už můžete zvolit to havarijko, které vám bude nejlépe vyhovovat.
3. Základním parametrem je cena vozu
Výše pojistného se do velké míry odvíjí od aktuální ceny vozu. Tu vypisujete vy coby jeho majitel, ale může být nastavena nahrubo i ze strany pojišťovny. U nového auta vyjděte z pořizovací ceny, u ojetého třeba z obvyklé ceny v bazarech. Cenu rozhodně nenasazujte zbytečně vysoko – pojišťovna totiž bude při plnění vždycky vycházet jen z obvyklé ceny na trhu.
4. Spoluúčast umí s cenou pojištění divy
Havarijní pojištění je vždy se spoluúčastí. To znamená, že část případné škody si hradí pojištěný sám, pojišťovna zaplatí až částku přesahující spoluúčast. Vyjádřena je většinou procenty a minimální částkou, například: 10 %, min. 10 000 Kč. Čím vyšší spoluúčast, tím levnější pojištění. Na druhou stranu: čím vyšší spoluúčast, tím vyšší částku z případné škody si budete muset uhradit ze svého.
5. Pojištění všech rizik se vyplatí jen u nových aut
Takzvaná all-risk varianta pojištění se vyplatí jen tehdy, když pojišťuje úplně nové auto. Vztahuje na všechna možná rizika, a proto jde o nejdražší typ havarijního pojištění. U staršího auta je vhodnější kombinovat různá rizika podle toho, kterých se obáváte.
U relativně nových aut možná ještě držte pojištění pro případ krádeže, u starších aut už asi nebude nutné. Živelní složka pojištění se vyplatí vždycky, nikdy nevíte, kdy vám vítr shodí na auto třeba strom. To samé platí o střetu se zvěří apod.
6. Sjednání spolu s povinným ručením vyjde levněji
Pokud sjednáváte havarijko rovnou s povinným ručením, nebo se při jeho sjednávání obrátíte na stejnou pojišťovnu, kde „povinko“ máte, většinou se setkáte se slevou z ceny havarijního pojištění – obvykle do 10 %.
To samozřejmě neznamená, že byste nutně museli mít povinné ručení a havarijní pojištění u stejné pojišťovny – ale samy pojišťovny se snaží, aby se klientům takový postup vyplatil. Ale bez návštěvy kalkulačky havarijního pojištění takové rozhodnutí nedělejte. Kalkulačka totiž může najít ještě výhodnější variantu, která přebije i slevu za sjednání druhého pojištění u stejné pojišťovny.