Oslavili jste právě krásné třetí narozeniny a vaše děti vchází do nové životní etapy. Pro vás to má taky jednu velkou výhodu. Dítě začíná být více samostatné. Co by mělo ve 3 letech umět?
Spoustu věcí je schopno udělat samo, dokáže se déle soustředit na hru a pro vás nastává období klidu. Děti začínají být více trpělivé a vyhledávají kolektiv dalších dětí, proto se posunují rodiče až na druhé místo.
Období vzdoru
Dostávají se do věku, kdy umí být andílky – a na druhou stranu umí být pořádní rošťáci. Pokud necháte své dítě déle o samotě a je podezřelé ticho, věřte, že určitě vymýšlí nějakou rošťárnu. Avšak pokud čekáte druhého potomka, děti v tomhle věku umí být pořádně žárlivé a často nastane období vzdoru.
A to proto, že se rodiče točí kolem narozeného miminka a starší dítě jejich pozornost nemá jako dříve. Proto se u dítěte vytváří negativní vztah k jeho mladšímu bráškovi nebo sestřičce. Je důležité podchytit situaci zavčasu a těmhle nepříjemnostem se vyhnout.
Plenky
Spousta dětí už v tomhle věku nepotřebuje plenku jak přes den, tak ani v noci. Pokud budete chtít dát své dítě do školky, je to velikou výhodou, protože děti do školky můžou pouze bez plenky. Také odkládají dudlíky anebo lahvičky. Dítě je sice pořád vystrašené z různých neznámých věcí a lidí, ale pokud mu vše vysvětlíte, bude tyto situace hravě zvládat.
Spaní
Děti vydrží spát celou noc, můžou nastat situace, kdy za vámi dítě přijde s brekem kvůli špatnému snu. Takovou situaci je nejlepší řešit tím, že jdete do jeho pokojíku a ležíte s ním v jeho postýlce. V žádném případě si ho nedávejte do své postele, pokud ho tam nechcete mít pořád. Anebo můžete pořídit plyšáka „tulínka“ nebo polštářek na mazlení, které si dítě vždy vytáhne v takové situaci.
Je to velice užitečné i při prvních dnech ve školce, protože dítě zvládne pro něj neznámé situace lépe s něčím, co zná z domu. Velikou výhodou je, že děti začínají jíst samy a vy už je nemusíte dlouhé hodiny krmit.
Pár bodů, co by vaše dítě v tomhle věku mělo umět a zvládat
Z hlediska fyzického vývoje:
- Mělo by mít váhu a výšku odpovídající věku dítěte.
- Umí chodit, udržet rovnováhu na jedné nebo druhé noze, plazit se, přeskočit překážku, prolézat.
- Děti rády tancují a začínají vnímat rytmus hudby.
- Střídají nohy do schodů a ze schodů.
- Jsou manuálně zručnější, zvládají pracovat s plastelínou, udrží štětec s barvou, tužku (úchop není zatím správný, můžete dítě k tomu pomalu, ale jistě vést).
- Mělo by se dokázat oblékat i svlékat s malou dopomocí dospělého.
Jemná motorika:
- Dítě by mělo zvládat navlékat korálky na provázek s větším otvorem.
- Trhat a muchlat papír.
- Děti začínají kreslit hlavonožce.
- Zvládat držet tužku a vymalovat větší plochu obrázku.
- Malovat čáry a linie.
Z hlediska psychického vývoje:
- Dítě by nemělo používat pleny ani dudlík (postupně odnaučovat).
- Dítě by mělo vyjádřit své potřeby a požadavky.
- Mělo by zvládat si umýt ruce a vyčistit zuby.
- Dokázat spolupracovat s vrstevníky a vyhledávat kolektiv dětí.
- Dítě se dokáže více soustředit na činnost či poslechovou činnost.
- Dokáže se podělit o hračku a začíná chápat, že musí někdy počkat, než si kamarád dohraje.
- Dokáže říct, koho má rádo a koho ne. Zároveň dokáže říct, co se mu líbí nebo nelíbí.
- Často se začíná projevovat, jestli bude dítě vůdčí typ nebo naopak typ, který se spíše podřídí druhým.
Paměť dítěte:
- Zopakovat krátkou větu nebo několik slov.
- Dokázat určit jaký předmět zmizel anebo přibyl.
- Převyprávět krátkou pohádku.
- Splnit požadované zadání.
Pozornost dítěte:
- Dítě se dokáže soustředit 5-7 minut, ale pokud dítě činnost baví, dokáže u ní vydržet i hodiny.
- Dokáže stavit ze stavebnic jednoduché stavby.
- Složí jednoduché puzzle, nejvhodnější jsou ze začátku dřevěné.
- Dokáže poznat rozdíl mezi obrázky nebo určit, co do řady nepatří.
- Umí reagovat na signál (při cinknutí zastavit, při tlesknutí dřepnout…).
- Dokáže opakovat jednoduché pohyby (vhodná je dětská jóga, která děti přivede do klidu a soustředěnosti, kdy vnímají svůj dech).
Z hlediska vývoje řeči:
- V tomhle období dochází k rychlému vývoji řeči. Pokud na své dítě neustále mluvíte a vše mu vysvětlujete, je to jen dobře. Děti si totiž spoustu věcí zapamatují.
- Dítě by mělo dokázat pojmenovat základní předměty, které se nacházejí v jeho okolí.
- Znát základní názvy činností (skok, běh, klek…).
- Dítě by mělo reagovat na požadavky dospělého (ukliď si to, umyj si ruce, zvedni to..).
- Dítě by si mělo dokázat zapamatovat jednoduchá říkadla o dvou větách nebo krátkou písničku.
- Odpovědět na jednoduchou otázku.
- Složit jednoduchou větu, říct co dělalo, znát své jméno.
- Poznat ovoce a zeleninu, zvířata, dopravní prostředky, členy rodiny a jiné.
Každé dítko je samozřejmě jiné, takže nevěste hlavu, pokud neumí všechno z tohoto seznamu … určitě to brzy přijde!
Zdroj: maminka.cz, studiobianca.cz, promaminky.cz